måndag 17 juni 2013

virkad kanin - mönster




 
Satt och skrev ner mitt kaninmönster och kände att det får jag också dela med mig av.
Det är första gången jag har bilder till mönstret och hoppas att de kan vara till någon hjälp.


Du behöver:
  • Garn i två olika färger + svart och rosa
  • Virknål
  • Stoppning
  • Stor synål
Förkortningar:
v: varv
m: maska
lm: luftmaska
sm: smygmaska
fm: fast maska
**: upprepa x antal varv´

Sidor (2st)
11lm
v1: 10fm, 1lm vänd (10)
v2: 2fm i första m, 8fm, 2fm i sista m, 1lm vänd (12)
v3: 2fm i första m, 10fm, 2fm i sista m, 1lm vänd (14)
v4: 2fm i första m, 12fm, 2fm i sista m, 1lm vänd (16)
v5-20: 16fm, 1lm vänd

Nu är det dags att virka öronen.
Till ena sidan (framsidan) byter du färg.
Öra 1:
v21-30: 6fm, 1lm vänd (6)
v32: 2fm tillsammans, 2fm, 2fm tillsammans, 1lm vänd (4)
v33: *2fm tillsammans* x 2 (2)
fäst garnet
Öra två:
virkas från m11 på v20.
Följ mönster för öra 1

Svans:
2lm
v1: 5fm i första lm (5)
v2: *2fm i samma m* x 5 (10)
v3: *1fm, 2fm i samma m* x 5 (15)
v4: 15fm (15)
v5: *1fm, 2fm tillsammans* x 5 (10)
avsluta med sm i 2a m på föregående v.

Montering:
  • Sy fast svansen på baksidan.
  • Sy ögon och ett kryss till nos på framsidan.
  • Virka ihop sidorna med fm runt hela kaninen (lämna ett hål längst ner till stoppning)
  • Sy stygn längs v20 för att förhindra att stoppningen hamnar i kaninens öron.
  • Fyll kaninen med stoppning
  • Virka ihop hålet med fm

Lycka till:)

6 kommentarer:

  1. Tack! Tyckte den kaninen var så söt :)
    /Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du tycker det, tack:-) /Emelie

      Radera
  2. Ååå, va söt! Måste testa :)

    SvaraRadera
  3. hej, blev helt kär i denna lilla kanin och glad över att den inte verkar så svår att virka. Är nybörjare. Har gjort ett inlägg på min blogg och lånat din bild (hoppas det e ok) och länkat tillbaka till din blogg. Nu ska jag bara skaffa lite garn och sen får det bli en kanin till oss! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Va roligt att du vill virka min lilla kanon, lycka till och det är bara att säga till om det är något du undrar över:)

      Du fick gärna låna min bild och jag blir riktigt glad att du då också länkade till min blogg. Jag får lika in i din blogg och se hur det går för dig;)

      Ha det så bra/Emelie

      Radera
  4. Underbart söt kanin och tusen tack för mönstret!! Nu har jag gjort min egen variant och la en bjällra i svansen. Du kan snart se den på min blogg.

    SvaraRadera