söndag 28 april 2013

Prinsesskrona

Igår fick jag för mig att virka en prinsesskrona. Jag började med att rita upp ett mönster och prova mig fram efter det. När kronan var klar stärkte jag den genom att doppa den i en blandning av hälften vatten hälften lim. För att behålla formen fick kronan torka på ett upp och nervänt glas över natten. Till nästa krona kommer jag nog virka med pärlor under arbetets gång.



Mönster
Jag använde virknål 2.5 och garnet Tilda.
Förkortningar
lm: luftmaska
sm: smygmaska
m: maska
fm: fast maska
lmb: luftmaskbåge
st: stolpe

48 lm
sm i första lm
v1-2: 1fm i varje m avsluta med 1 sm i första m på nästa v.
v3: 3 lm (1st) *1st i nästa m, 2 lm, hoppa över 2m, 1st*, repetera ** 10 ggr, 1st i nästa m, 2lm, avsluta v med 1sm.
v4: 2 fm, 2 fm runt lmb (upprepa varvet ut) (48)
v5: 1fm i varje m avsluta med 1sm (48)
v6: 6lmb med 8lm, sm mellan bågarna jämt fördelat över varvet
v7: 10 fm runt varje lmb, sm mellan bågarna
v8: 6sm, 8lm, sm i mitten på nästa båge (upprepa varvet ut)
v9: 10fm runt varje lmb, sm mellan bågarna
v 10: 6sm, 8lm, sm i mitten på nästa båge (upprepa varvet ut)
v11: 5fm runt lmb, 3lm, 1sm i första lm, 5 fm runt samma lmb, sm mellan bågarna (upprepa varvet ut)

Lycka till♡

2 kommentarer:

  1. Såååå söt! Tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mke:-). Va roligt att du vill virka en krona. Jag har inte skrivit så många mönster än så är det något som verkar konstigt får du gärna säga till eller om det är något du undrar över:-)

      Radera